به گزارش سلام لردگان، گمانه زني ها نشان مي دهد که از ابتداي ارديبهشت ماه سال جاري با اعلام قيمت هاي جديد بنزين، عملا سهميه بنزين نيمه يارانه اي با قيمت 400 تومان ديگر به کارت هاي هوشمند سوخت واريز نخواهد شد.
آمارهاي رسمي منتشر شده توسط شرکت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران حاکي از آن است که با فروکش کردن مسافرتهاي نوروزي بيش از دو ميليارد و 700 ميليون ليتر بنزين با قيمت 400 تومان در کارتهاي سوخت ذخيره سازي شده است.
از سوي ديگر بر اساس گزارشهاي شرکت ملي پالايش و پخش نفتي و جايگاهداران سوخت سراسر کشور هم اکنون حدود 50 تا 60 درصد فروش بنزين جايگاههاي سوخت با قيمت 400 توماني انجام مي شود به طوريکه روزانه ميزان فروش بنزين 400 توماني حدود 40 ميليون ليتر برآورد مي شود.
بر اين اساس با احتساب فروش روزانه 40 ميليون ليتر بنزين 400 توماني و ذخيره فعلي بنزين نيمه يارانهاي در کارت هاي هوشمند سوخت، عملا تا اواسط تابستان سال جاري عرضه بنزين نيمه يارانهاي در کارتهاي سوخت ادامه مي يابد.
در اين بين مسئولان دولت تدبير و اميد همچون محمد شريعتمداري معاون اجرايي رئيس جمهور بارها تاکيد کرده است که بنزين ذخيره شده در کارتهاي سوخت حتي با افزايش قيمت اين فرآورده پرطرفدار نفتي در فاز دوم هدفمندي يارانه ها نميسوزد.
ناصر رئيسيفرد رئيس کانون کارفرمايي جايگاهداران سوخت سراسر کشور هم در گفتگو با مهر از افزايش فروش بنزين آزاد در جايگاهها خبر داده و اعلام کرده است: اطمينان مردم از حفظ شدن ذخيره بنزين 400 توماني کارتها يکي از دلايل افزايش فروش بنزين 700 توماني است.
تاکتيکهاي جديد حفظ بنزين 400 توماني
به گزارش مهر، اجراي نظام سهميه بندي، عرضه کارتي و اجراي فاز اول قانون هدفمندي يارانه ها تاکنون دو سناريوي دولت براي مهار مصرف بنزين در کشور بوده است.
در اين بين مسئولان کشور معتقدند که اگر اين دو طرح کليدي براي مهار مصرف بنزين در کشور اجرا نمي شد براي سال 93 متوسط مصرف روزانه به بيش از 140 ميليون ليتر در روز افزايش مي افت.
با قطعي شدن عدم تخصيص سهميه بنزين 400 توماني به خودروها از ارديبهشت ماه سال جاري با استفاده از راهکارهاي ساده ميتوان در طول يک ماه ماه معادل ?? تا ?? ليتر در مصرف بنزين خودرو صرفهجويي کرد.
تنظيم موتور خودرو و باد لاستيکها، تعويض به موقع فيلتر استاندارد هوا، روغن، شمعها، اجتناب از حمل بار اضافي، حذف باربند و کاهش بار صندوق عقب، کارکرد صحيح ترموستات، بالا نگاه داشتن پنجرهها در سرعت بالا، عدم استفاده کمتر از گرم کن شيشه عقب، برف پاکن، بخاري و کولر، اگزوز استاندارد و تميز نگاه داشتن موتور خودرو در مجموع کاهش حدود 20 درصدي مصرف بنزين خودروها را به همراه دارد.
در بيشتر خودروهاي کشور بهترين سرعت اقتصادي به لحاظ مصرف بنزين 85 تا 90 کيلومتر است و در صورت رانندگي با سرعت بالا به جاي 110 کيلومتر در ساعت با 80 کيلومتر در ساعت برانيد که ميزان 25 درصد (معادل 2.9 ليتر در هر 100 کيلومتر) در مصرف بنزين صرفهجويي حاصل مي شود.
از سوي ديگر خودرويي که به آهستگي شتاب ميگيرد يا از شتاب خود ميکاهد 20 درصد کمتر از خودرويي که به سرعت شتاب خود را کاهش يا افزايش ميدهد و کمتر از ترمزهاي شديد استفاده ميکند، بنزين مي سوزاند.
علاوه بر اين استفاده از دنده مناسب، خاموش کردن خودرو در توقف هاي بالاي 60 ثانيه، جلوگيري از سرريز شدن بنزين هنگام سوختگيري، پارک کردن خودرو زير پارکينگ هاي مسقف براي جلوگيري از تبخير بنزين داخل باک و استفاده از بنزين با اکتان بالاتر مديريت مصرف بنزين را براي خودرسوان به همراه دارد.
در شرايط فعلي با توجه به توزيع بنزين يورو چهار با عدد اکتان حدود 92 قطعا مصرف اين بنزين و يا بنزين سوپر در مقايسه با بنزينهاي اکتان 87 متوسط مصرف سوخت خودروها را حدود 5 درصد کاهش ميدهد.
مراقب تبخير بنزين در جايگاهها باشيد
در تمام جايگاههاي سوخت کشور مخازن بنزين زير زمين قرار دارند و از اين رو هرچه زمين سردتر باشد، بنزين غليظ تر و متراکمتر است. وقتي هوا گرم ميشود، بنزين منبسط ميشود، بنابراين، خريد بنزين در بعد از ظهر و حتّي شب که هنوز هوا کاملاً سرد نشده و بر بنزين اثر نگذاشته، سبب ميشود که يک ليتر شما واقعاً يک ليتر نباشد.
با افزايش دما به ميزان 18 درجه سانتيگراد، 50 ليتر بنزين معادل يک ليتر منبسط مي شود. يعني اگر در دماي 30 درجه سانتيگراد بالاي صفر، 50 ليتر بنزين در باک خودروي خود بريزيد و کنار پمپ بنزين توقف کنيد تا هوا خنک شود و به 12 درجه سانتيگراد بالاي صفر برسد، سرباک تقريبا به اندازه يک ليتر پايين ميرود.
از سوي ديگر زماني که مشغول سوخت گيري هستيد، دستگيره نازل را تا آخر فشار ندهيد. اگر نگاه کنيد ميبينيد نازل ها داراي سه درجه هستند: کند، متوسط و تند. در حالت کند ميزان تبخير را که در اثر پمپ شدن بنزين حاصل ميشود به حداقل مي رسد.
يکي از مهمترين نکات براي بنزين زدن اين است که وقتي باک اتومبيل نصفه است بنزين بزنيد. دليل آن اين است که، هرچه بنزين بيشتري داخل باک باشد، هواي کمتري فضاي خالي آن را اشغال ميکند. بنزين به مراتب سريعتر از آنچه که تصوّر ميکنيد تبخير ميشود. مخازن ذخيره ي بنزين داراي سقف داخلي شناور هستند. اين سقف به عنوان نقطه ي صفر بين بنزين و جو عمل ميکند تا تبخير را به حدّاقل برساند.
زماني که نفتکشهاي جاده پيما در حال تخليه به مخزن بنزين در محل پمپ بنزين باشد اقدام به سوخت گيري خودروي خود نکنيد. به احتمال زياد بنزيني که تخليه ميشود سبب ميگردد که بنزين داخل مخزن به هم بخورد و آنچه از آشغال و آلودگي که معمولاً تهنشين ميشود، بالا بيايد و قسمتي از آن نصيب اتومبيل شما شود.
هرگز باک را بيش از اندازه پر نکنيد. کمي بگذاريد خالي بماند. اگر باک بنزين را لب تا لب پر کنيد وقتي درب باک را ببنديد و راه بيفتيد اگر از سر بالايي بالا برويد يا خودرو را در آفتاب پارک کنيد، بنزين از بالاي باک بيرون ميريزد و يا به شدت تبخير ميشود.
منبع: مهر